Érdekérvényesítés a munkahelyen
Mai témánk olyan kényes kérdést taglal, melyben az egyensúly megléte a legfontosabb. A munkahelyi érdekérvényesítés nemcsak személyiségtípusunktól, hanem az adott szituációtól és a velünk együttműködő kollégáktól is nagyban függ. A cégnél betöltött pozíciónk nem feltétlenül befolyásolja érdekérvényesítési lehetőségeinket, inkább személyiségünk az, ami dönt bizonyos helyzetekben.
Sajnos a társadalmi elvárásokból adódóan a nők általában belekényszerülnek a passzív szerepbe, azaz kénytelenek meghunyászkodni, áldozatként viselkednek. A munkahelyen a főnök és a domináns kollégák által mondottakat minden esetben elfogadják, még akkor is, ha tisztában vannak vele, hogy az számukra hátrányos. Sok férfi kolléga is belekényszerül ebbe a szerepbe, hiszen féltik az állásukat, nem mernek szóvá tenni bizonyos problémákat, inkább beletörődnek helyzetükbe. Az áldozat típusú emberek kerülik a konfliktust, inkább magukba folytják haragjukat.
Ennek ellentéteként, természetéből adódóan számos kolléga viselkedik agresszíven, amikor az érdekérvényesítésről van szó. Számukra a hangos véleménynyilvánítás, a fenyegetőzés nem jelent gondot, és sok esetben el is érik céljukat, hiszen a vezetőség sem akar vitázni, és gondjait szaporítani.
A passzív-agresszív típusú emberek viselkedése az előbbi kettő keveréke, mely talán az egyik legidegesítőbb, hiszen viselkedésük másokat tesz agresszívvá. Biztosan ismertek ti is olyan kollégát, aki egy vita után nem szól a másikhoz, semmibe veszi vitapartnerét, ezzel kergeti az őrületbe társait.
Hogyan is tudjuk a különböző típusú emberek között saját érdekeinket érvényesíteni?
Asszertív kommunikáció segít elérni céljainkat. A nyílt beszéd, a higgadt és korrekt viselkedés nyomatékot ad szavaink jelentésének. Nem kell feltétlenül hangerővel jeleznünk mondanivalónk fontosságát, az észérvek, a magabiztos fellépés sokkal hatékonyabban viszi előre ügyünket. Fogalmazzuk meg a problémát tényszerűen, emellett figyeljük meg, hogyan reagálnak tárgyalópartnereink mondandónkra. Az ő testbeszédük, válaszreakciójuk fontos visszajelzés arra vonatkozóan, hogy megértik-e érveinket. Az asszertív kommunikáció nem mindenki számára ösztönös, de tanulható. Azon túl, hogy megtanuljuk, hogyan irányítsuk a beszélgetést, mindenképpen kell, hogy legyen egészséges önbizalmunk, mert csak így tudunk őszintén beszélni érzéseinkről.
Látogass el hozzám! Beszéljük át mi az, amiben fejlődnöd kell, hogy elérd céljaidat a munkahelyeden és magánéletedben egyaránt.