Mindenki élete tele van konfliktusokkal, akár a munkahelyünkre, akár a családunkra (párunk, gyermekeink) gondolunk. Szerencsés esetben ezek többsége könnyen kezelhető, a másik félben partnert találunk a megoldás közös keresésére. Vannak azonban olyan mélyen lappangó, akár ki nem mondott dolgok, melyek folyamatos konfliktusokat generálnak, és sokszor nem is az aktuális vita téma az alapjuk, hanem egy mélyebben gyökerező, ki nem beszélt, nem megfelelően kezelt probléma.
A munkahelyünkön meg kell felelnünk a feletteseinknek, együtt dolgozni a kollégákkal, gyakran vezetőként határozottan irányítani a beosztottainkat. Mindez konfliktusokhoz vezethet és nem mindegy, ezt hogyan kezeljük, mint ahogy az is nagyon fontos, kivel ,,állunk szemben”.
A feletteseinkkel kapcsolatban sokszor magát a problémát sem merjük felvetni, a mai világban mindenki félti a munkahelyét, kerüli a vitát a főnökével, ami hosszabb távon komoly lelki problémákat okozhat, melyek akár fizikális tünetekben (depresszió, alvás zavar…), akár a családunkra kivetített vitákban is megnyilvánulhat (azon vezetjük le a feszültséget, aki a közelünkben van). Erre a helyzetre nyújtok megfelelő megoldást két fő területen. Első, hogy hogyan, milyen stílusban, milyen időpontban vessük fel a problémát felettesünk előtt, hogyan érezze a másik fél, hogy nem vitát generálunk, hanem éppen a munka érdekében szeretnénk közös nevezőre jutni, ami mindkettőnknek az érdeke. Másik fontos része a dolognak önmagad ,,kezelése”: a stressz megfelelő levezetése, melyre számos lehetőséget kínálok. Ha stressz mentesen, kiegyensúlyozottan, megfelelő kommunikációval állsz felettesed elé - melyre igyekszek maximálisan felkészíteni téged - máris nagyobb eséllyel tekint rád partnerként a főnököd, mint ,,nagyhangú beosztottként”.
Megint más megközelítést kíván a kollégákkal való problémák feloldása, amikor egyenrangú félként kell kiállnunk önmagunkért, ugyanakkor konstruktívan, a másik felet meghallgatva kell olyan eredményt elérnünk, hogy jól tudjunk együtt dolgozni. Sajnos egyre gyakoribb a munkahelyeken a mobbing (munkahelyi pszichoterror) jelensége, amikor többen összefogva közösítenek ki, lehetetlenítenek el egy-egy kollégát. Ennek feloldása, a megfelelő hangnem megtalálása, magának a mobbing okának a megtalálása csakis megfelelő kommunikációval lehetséges. Ebben szintén segítséget nyújtok, hiszen általában a jó kommunikáció (verbális és metakommunikáció) kiváló lehetőséget kínál a helyzet rendezésére.
A beosztottainkkal való viták megint egy más megközelítést kívánnak. Itt az adott helyzet kezelése mellett legalább olyan fontos a vezetői szerepünk intelligens, határozott képviselése - de soha nem zsarnoki, sokkal inkább tiszteletet kivívó módon. Erre éppúgy kiváló praktikákkal vértezlek fel, mint a többi munkahelyi konfliktus megoldására, mindenhol igyekezve megtalálni a pozíciódhoz illő megfelelő stílust, hangnemet, középpontba helyezve a problémát és erősen elfojtva a személyeskedő megnyilvánulásokat.
A családunkkal kapcsolatban szintén hasonló a helyzet: akár a párunkkal, akár gyermekünkkel/gyermekeinkkel napi szintű a kisebb nagyobb vita, és persze mindenki a saját igazában hisz, csakis azt hangoztatja. Ahhoz, hogy rávegyük partnerünket, gyermekünket arra, hogy hallgassa meg és gondolja át a mi álláspontunkat is, vegye észre, hogy nem a vita, hanem a megoldás keresése a célunk, szintén központi fontosságú a megfelelő kommunikáció. Képzeljünk csak el egy kamasz gyereket, vagy egy napi 10-12 órában dolgozó partnert! A támadó hangnem, a rossz időzítés elronthat mindent! Ebben segítek én: mikor, milyen körülmények előkészítésével és főleg milyen stílussal irányítsd úgy a másik felet, hogy az valóban partnert lásson benned, ne ellenfelet.
Akár a munkahelyünkön, akár a családunkban akadnak konfliktusok, annak megfelelő kezelésével kiegyensúlyozott életet biztosítunk önmagunk és környezetünk számára is. Ez az, amire rávezetlek, gyakorlatokkal megtanítalak téged, rámutatok a konfliktus kezelésed eddigi hiányosságaira, felkészítelek az ellen reakciókra adandó válaszokra, azaz mindenre, amivel kiválóan tudod kezelni kollégáidat, családtagjaidat - hiszen ez a te érdeked és az övék is!
A Te személyes tanácsadód: Neugebauer Kata